De Stopover Buddy-service: Ijsland ontdekken met de Icelandair-crew

Uit onderzoek blijkt dat we op vakantie graag de lokale cultuur opsnuiven en authentieke ervaringen opdoen, maar dat zoiets in de praktijk vaak moeilijk blijkt. Meteen de reden waarom Icelandair – de nationale luchtvaartmaatschappij van IJsland – de Stopover Buddy-service introduceert. Reizigers kunnen hierbij samen met een van de 50 lokale Icelandair-medewerkers het eiland ontdekken: van off-piste skiën met de CEO tot IJslands koken met een stewardess.

Reizen als een local maakt je trip uniek. En wie aan de hand van een local een bestemming ontdekt, besteedt niet onnodig lang tijd aan research vooraf. Volgens de Europese Unie geven Belgen namelijk jaarlijks 415 miljoen euro onnodig uit omdat ze te weinig kennis hebben over hoe het ter plekke reilt en zeilt.

We schamen ons toerist te zijn

Icelandair onderzocht deze reistrend onder 11.000 reizigers wereldwijd en zet de redenen waarom reizigers liever als een local reizen op een rijtje:

  • 52% ontmoet graag locals voor de authentieke ervaring
  • 77% schaamt zich ervoor dat ze er als een toerist uitzien
  • 36% zegt liever de lokale cultuur op te snuiven dan bekende bezienswaardigheden te bezoeken
  • 11% heeft weleens moeite gehad met het begrijpen van de lokale valuta
  • 6% heeft ooit aan de verkeerde kant van de weg gereden
  • 51% schaamde zich omdat ze de lokale taal niet sprak (en 13% heeft door de taalverwarring een keer het verkeerde gerecht besteld in een restaurant)
  • 42% geeft aan dat het eigenlijk nog nooit is gelukt om zich helemaal onder te dompelen in de lokale cultuur.

Reizigers halen ook het liefst zoveel mogelijk uit hun korte trips: 10% bekent dat ze trekpleisters heel kort hebben bezocht alleen maar om te kunnen zeggen dat ze er zijn geweest. Dat aantal is zelfs hoger bij 18-24-jarigen en loopt op tot 18%.

(Het trendonderzoek werd uitgevoerd in de periode 20 tot 27 november 2015, er werden 11.000 reizigers uit 11 landen, waaronder België, ondervraagd naar hun reisgedrag.)

Ruim 49 uur research voor een weekendje weg

Voor een weekend weg spenderen we gemiddeld 4 uur en 54 minuten aan het doorspitten van gidsen en online research; soms is dat zelfs meer dan 49 uur (ruim een fulltime werkweek). Een local daarentegen kent de weg op z’n duimpje.

Naar aanleiding van het onderzoek lanceert Icelandair de Stopover Buddy-service, waarbij reizigers samen met een van de 50 lokale Icelandair-medewerkers het eiland ontdekken.

Reizigers die online een stopover boeken kunnen nu ook een Stopover Buddy reserveren: 24 uur lang word je door een Icelandair-medewerker op sleeptouw genomen om zo de echte IJslandse local experience te ervaren én geld en tijd te besparen.

CEO Birkin Hólm Guðnason: “De resultaten van het onderzoek laten zien dat mensen het liefst de lokale cultuur ontdekken en unieke avonturen ervaren. We zijn tegenwoordig echter drukker dan ooit en hebben geen tijd om uren research te doen. De Stopover Buddy-service neemt deze stress weg. We weten van onze 50 Buddy collega’s precies wat hun lokale kennis, interesses en hobby’s zijn. Zo kunnen ze de meest unieke en persoonlijke ervaringen op IJsland bieden. IJslanders staan bekend als de vriendelijkste mensen ter wereld en nu is Icelandair officieel ook de vriendelijkste luchtvaartmaatschappij. Onze medewerkers stellen graag hun levens open voor onze passagiers om ze zo een geweldige en authentieke tijd in IJsland te bieden tijdens hun stopover.”

Info:  www.icelandair.com – www.icelandair.com/stopover-buddy

 

1 comment

  1. Super leuk, wij zijn er onlangs ook geweest, hebben een mooie reisgids geschreven als hierinnering, ik deel hem graag met iedereen, gratis te downloaden op mijn site, citygidsen.be zoek op ijsland

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*

Send this to a friend